Schietbeurten

Het aantal schietbeurten

In de richtlijnen van de Minister van Justitie van februari 1979, is bepaald, dat bij verlenging van het verlof tot voorhanden hebben, de schutter een register (het verenigingboekje met stempelboekje) moet kunnen overleggen. Uit dit register moet blijken, dat hij/ zij regelmatig met die wapens heeft geschoten, die op het verlof vermeld staan.

Het wettelijk aantal schietbeurten is minimaal 18 keer

De vereniging stelt, volgens artikel 2 sub. 2.5, van het huishoudelijk reglement, dat u minimaal 20 schietbeurten gelijkmatig over het gehele boekjaar verdeeld moet hebben..

Per avond telt maar één schietbeurt, uitgezonderd de militaire schietbanen van defensie. Als u bijvoorbeeld op een defensiebaan geweer schiet en ook met een historisch wapen, krijgt u hiervoor twee schietbeurten genoteerd in uw beurtenboekje.

Tijdens een schietjaar dient men ook tenminste 8 maal (wettelijk 5) een zogenaamde interne competitiekaart te schieten, tenminste 2 kaarten per kwartaal.

Uit het feit, dat de staffel van het aantal schietbeurten eindigt bij 5 vuurwapens, moet niet de conclusie worden getrokken, dat het aantal vuurwapens, waarvoor een verlof verkregen kan worden, is gemaximeerd op 5. Echter moet de conclusie wel worden getrokken, dat degene, die voor de schietsport meer dan 5 vuurwapens (luchtdrukwapens niet inbegrepen) nodig heeft, dit zal moeten aantonen bij het Hoofd van de Plaatselijke Politie.

Laatst aangepast op zondag, 07 februari 2016 15:20