Verlof

Het verlof tot voorhanden hebben van vuurwapens

Zoals u in het hoofdstuk "De ballotage" kunt lezen, mag u, nadat u geballoteerd bent, een wapen gaan aanvragen.

U begint met het zoeken of uitzoeken van een wapen bij de erkende wapenhandel of bij een particulier, die gemachtigd is een wapen te hebben. Probeer altijd voor elkaar te krijgen, dat u een paar keer mag proefschieten. Bevalt een wapen goed, dan schrijft u vervolgens alle gegevens op van het wapen (merk, type, nummer, kaliber en soort wapen). Hierna vraagt u om de persoonlijke gegevens van de verkoper (naam, adres, woonplaats, machtigingsnummer). Heeft u al deze gegevens genoteerd, gaat u naar iemand van het bestuur, voor een zogenaamd WM- 3. Let wel bij een eerste verlofaanvraag mag een aspirantlid alleen een zogenaamd lichtkaliber (.22) handvuurwapen aanschaffen.

Het uitschrijven van een WM- 3 moet altijd door iemand van het bestuur gedaan worden, omdat de vereniging toestemming moet geven om met het wapen te mogen schieten, dat u wilt aanschaffen. Dit formulier is een formulier, dat landelijk wordt verstrekt aan schutters voor de aanvraag van een (nieuw) wapen.

Met het formulier gaat u vervolgens naar de politie, afdeling bijzondere wetten, om een verlof tot voorhanden hebben van een wapen aan te vragen. Tevens dient u twee pasfoto 's mee te nemen. Als er volgens de politie verder geen problemen zijn, krijgt u een WM- 2 mee, waarmee u vervolgens naar de verkoper gaat. Heeft u het wapen eenmaal in uw bezit, moet u er meestal mee terug naar de politie ter controle, waarna u tevens uw verlof krijgt.

Wil je op een gegeven moment een zwaarder kaliber schieten zul je moeten "bewijzen" dat je kunt omgaan met een dergelijk kaliber en je zult daar vervolgens weer op geballoteerd worden. Wil je een zwaar kaliber geweer (disipline militair geweer) zul je voor aanvraag een zogenaamde Emmenpas moeten aanvragen (5 strippenkaart €60.00) om deze disipline te mogen schieten op 100 of 300 meter banen, oefenen mag uiteraard altijd op onze 50 meterbaan met een dergelijk wapen. Daar er een legio aan wapens en kalibers is kun je het beste het een en ander na vragen aan bijvoorbeeld een bestuurslid.

Laatst aangepast op zondag, 07 februari 2016 15:37