Kennismaking

Kennismaking met de schietsport

Als kennismaking met de schietsport zijn er aan het begin van uw lidmaatschap 10 lessen schietsportoriëntatie. U leert schieten met luchtgeweer, zowel staand, knielend en liggend, luchtpistool, kleinkaliber pistool (10 en 25 meter), Standaardpistool, Sportpistool, Olympisch Snelvuur Pistool en Militairpistool.

Het lidmaatschap gaat in principe in op het moment, dat u met de cursus begint. U bent natuurlijk vrij om na de cursus alsnog te stoppen. Mocht u besluiten lid te worden, dan tellen de 10 lessen ook mee als schietbeurt. Tevens zal de ballotagecommissie u na enige tijd bij zich vragen voor een oriënterend gesprek. Deze commissie heeft zitting op de laatste woensdag van elke maand, de aanvang is 20.00 uur. Na het volgen van de cursus bent u in ieder geval in staat om veilig op de schietbaan om te gaan met de wapens en munitie. U heeft tevens een goede basis voor uw verdere training.

Verenigingswapens

De vereniging heeft diverse wapens ter beschikking, dit zijn pistolen en revolvers van het kaliber .22. Het is belangrijk, dat u eerst deze wapens allemaal probeert en dan noteert, welk wapen u het beste ligt. Komt u dan later weer schieten, vraag dan naar dat wapen, dat u voor uzelf genoteerd heeft, als u opgeroepen wordt om te schieten. Is het wapen al op de baan, dan vraagt u de griffier of hij u wil waarschuwen als het wapen terug is.

Als aspirant-schutter bent u in principe alleen gerechtigd om met de klein kaliber wapens van de vereniging te schieten (uitzonderingen zijn mogelijk, maar dan alleen in overleg met het bestuur).

De vereniging heeft echter ook een .38 special revolver. Deze mag alleen gebruikt worden door aspirant-schutters, die in het 3e kwartaal van hun lidmaatschap een gemiddelde schieten van 70 punten.

Verlof houders, die geen groot kaliber wapen bezitten, mogen ook gebruik maken van dit wapen.

De vereniging heeft ook een klein kaliber geweer, waar ook een klassering mee geschoten kan worden. Dit houdt in, dat u drie geweer kaarten krijgt, waar u vijf schoten per kaart op afvuurt in knielende positie.

Laatst aangepast op donderdag, 13 oktober 2011 08:30